Zaznajomienie się z konsolą Axence nVision

Mamy zainstalowanego agenta. Czas na zaznajomienie się z konsolą i poznanie jej możliwości.

Pierwsze co zrób to uruchom konsolę. Zaloguj się do niej i na tym się zatrzymajmy.

Konsola Axence nVision
Konsola Axence nVision

Poszczególne elementy obszaru roboczego ponumerowałem dla łatwiejszego rozpoznania. Zacznę więc po kolei opisywać co za co odpowiada i co dokładnie prezentuje.

  1. Menu nawigacyjne z zakładkami i przyciskami. W starszej wersji było to menu rozwijane. W dziesiątce wykonane według najnowszych trendów. Czy lepsze? Kwestia przyzwyczajenia. Bardzo często będziemy do niego sięgać. Zatem warto zapamiętać, gdzie i co jest umieszczone.
  2. Drzewo naszego atlasu, czyli sieci komputerowej. W niej możemy tworzyć mapy, wybierać oddziały czy tworzyć inteligentne mapy, które filtrują urządzenia na podstawie podanych kryteriów. W ten sposób zawężamy obszar naszych poszukiwań lub masowych operacji. Bardzo przydatne. Oprócz tego każda mapka może prezentować graficzną strukturę pomieszczenia czy halę i nanosić odpowiednie urządzenia monitorowane w czasie rzeczywistym. Reklamą się nie przejmuj. Widzą ją tylko osoby, którzy mają licencję na okres próbny. Po zakupie znika.
  3. Bieżące alarmy na temat tego co się wydarzyło w naszej infrastrukturze. Możemy je odpowiednio procesować zaznaczając, które są rozwiązane, a które wymagają uwagi. Ich widok można zawężać stosując filtry.
  4. Nasz główny obszar roboczy. Tutaj będziemy widzieli wszystkie urządzenia, zainstalowane agenty, wizualizację mapy czy środki trwałe.

Przeglądanie informacji o stanowisku

Spróbujmy sobie teraz podejrzeć informacje o wybranym przez nas stanowisku. Klikamy na nim prawym przyciskiem i wybieramy Informacje o urządzeniu.

Menu kontekstowe urządzenia z agentem
Menu kontekstowe urządzenia z agentem

Otworzy nam się oddzielne okno, gdzie mamy praktycznie wszystko na temat danego urządzenia. Podobnie jak ustawienia, podzielone jest tu wszytko na zakładki. Pierwsza czyli ogólne pokazuje podstawowe informacje na temat wydajności urządzenia, identyfikacji, zalogowanych użytkownikach i kartach sieciowych. Możemy również w uwagach odpowiednio opisać dane stanowisko.

Okno informacji o urządzeniu
Okno informacji o urządzeniu

W zakładce Wydajność mamy wykresy, które pokazują między innymi czasy odpowiedzi poszczególnych serwisów, liczniki WMI oraz użycie łącza. Bardziej informacyjne prezentacje.

Serwisy urządzenia
Serwisy urządzenia

Liczniki urządzenia
Liczniki urządzenia

Informacje o użyciu łącza
Informacje o użyciu łącza

Zakładka Zasoby pokazuje już konkretne informacje na temat danego urządzenia. Jego parametry, konfiguracja, zainstalowane oprogramowanie. Aby całość zyskała na przejrzystości wszystko zostało podzielone na pod zakładki. Pierwszą z nich jest właśnie informacja o sprzęcie. Zobaczymy również podłączone urządzenia peryferyjne.

Ogólne informacje o urządzeniu
Ogólne informacje o urządzeniu

Oprogramowanie to nic innego jak taki zdalny aplet Programy i Funkcje panelu sterowania. Możemy tutaj również odinstalować oprogramowanie pod warunkiem, że jest ono obsługiwane. Ponadto sprawdzimy w jakiej wersji jest zainstalowane oraz czy posiadamy licencję. Jeśli jest konieczna.

Zainstalowane oprogramowanie na stanowisku
Zainstalowane oprogramowanie na stanowisku

Środki trwałe to część, w której bardziej przyjrzymy się przy okazji omawiania modułu Inventory. W oknie przeglądu danego urządzenia widzimy wszystkie elementy rejestrowane jako środki trwałe, które dotyczą danego obiektu. Możemy je edytować, zmieniać, usuwać itd. W pozostałych zakładkach obszaru roboczego mamy jeszcze załączniki, generowanie raportów kosztów, historię zmian i zdarzenia.

Środki trwałe
Środki trwałe

Pliki użytkownika jak sama nazwa wskazuje wyświetla pliki znajdujące się na dysku danego urządzenia. W ustawieniach serwera definiowaliśmy wcześniej jakie formaty mają być wykrywane. Dzięki temu zapobiegniemy przechowywaniu nielegalnych zasobów.

Pliki użytkowników
Pliki użytkowników

Menedżer plików. Przyznam się osobiście, że jest to dla mnie zupełna nowość. W momencie pisania tego poradnika spotkałem się z nią pierwszy raz. Ale przechodząc do wyjaśnienia. Menedżer plików pozwala na przesyłanie plików z naszego komputera administracyjnego do klienta i odwrotnie. Powiem szczerze, że takiej funkcjonalności właśnie brakowało.

Menedżer plików
Menedżer plików

Historia zapisuje zdarzenia związane z danym urządzeniem. Na przykład zmiana adresu IP, nazwy komputera czy jakiejkolwiek innej konfiguracji. Przydaje się to szczególnie wtedy kiedy nie pamiętamy co zmieniliśmy, a coś przestało działać. Powyższe filtry pozwalają zawężać wyniki do konkretnego typu zdarzeń i przedziału czasu.

Historia
Historia

SNMP to protokół przeznaczony do monitorowania urządzeń podłączonych do sieci. Bardzo często wykorzystywany przy drukarkach. Dzięki temu możemy śledzić ilość drukowanych stron, stan tonerów lub tuszu, dostępność kartek w podajniku oraz występujące problemy. Oczywiście można również w ten sposób sprawdzać stacje robocze. Trzeba jednak wtedy doinstalować ten protokół jako usługę. Korzystając z tej metody pozyskamy informacje o stanie urządzenia bez konieczności instalacji na nim agenta lub w sytuacji kiedy agent nie jest obsługiwany. Jedyne wymaganie to znajomości OID. Czyli ścieżki, w której te dane są zapisywane. Ta zakładka właśnie pozwala nam je przeszukiwać, a potem dodawać do liczników i monitorować. Niestety temat SNMP nadaje się na zupełnie oddzielny artykuł. Związku z tym na razie tylko krótki opis i zrzut ekranu jak to wygląda.

Przeglądarka SNMP
Przeglądarka SNMP

Zakładka Windows powiązana jest właśnie z tym systemem. Pokazuje nam konfigurację, pozwala kontrolować usługi, oglądać dziennik zdarzeń, monitorować procesy czy wykonywać zdalne polecenia. Oczywiście warunkiem jest obecność agenta na danym stanowisku.

Informacje systemowe
Informacje systemowe

W zakładce Zdarzenia, Axence wyświetla wszystkie akcje oraz alarmy jakie miały miejsce i dotyczyły danego stanowiska. Zbierane są tu również wpisy od klienta syslog. Trzeba tylko w obszarze roboczym przełączyć się na zakładkę Syslog.

Dziennik zdarzeń
Dziennik zdarzeń

Na koniec tej części kliknijmy sobie na przycisk Zdalny dostęp lub strzałkę, znajdującą się obok statusu urządzenia.

Funkcja umożliwia zdalne przejęcie pulpitu danego użytkownika, który jest w danym momencie zalogowany. Wszystko wzorowane jest na protokole VNC zapewniający nam podgląd w czasie rzeczywistym. W liście rozwijanej do wyboru jest tryb sterowania. Zablokujemy w ten sposób mysz i klawiaturę użytkownika.

Podłączanie się do sesji pulpitu zdalnego
Podłączanie się do sesji pulpitu zdalnego

Możemy udzielać w ten sposób wsparcia technicznego użytkownikom bez konieczności wychodzenia z biura. Tradycyjnie również i w tym wypadku potrzebny jest zainstalowany agent, aby w pełni wykorzystać funkcjonalność tego narzędzia.

Pulpit zdalny
Pulpit zdalny

Teraz już wiesz jak przeglądać informacje o stanowisku czy przejąć zdalną kontrolę nad nim. Teraz przejdźmy do narzędzi.

Dystrybucja oprogramowania

Dystrybucja skryptów i paczek instalacyjnych to, z całą pewnością mogę stwierdzić, najbardziej pożądana i przydatna rzecz jaką można sobie wyobrazić. Kto na co dzień pracuje w dużej firmie liczącej kilkadziesiąt czy kilkaset stanowisk ten wie jak czasochłonne może być aktualizacja oprogramowania. Axence nVision ułatwia nam to właśnie przez narzędzie do dystrybucji paczek, wchodzący w skład modułu Users. Jego obsługa nie jest trudna, lecz wymaga trochę wprawy i zaznajomienia się z jego zasadmi. Na szczęście ten artykuł powinien dostarczyć Ci wystarczającej wiedzy by móc sprawnie obsługiwać to narzędzie. Zatem uruchom je wchodząc do konsoli.

Zadanie dystrybucji możemy uruchomić na dwa sposoby. Wybierając z menu zakładkę Główne. Następnie w sekcji Helpdesk mamy przycisk Zadania dystrybucji. Drugi sposób to zaznaczenie na liście wybranego przez nas stanowiska. Następnie prawy przycisk myszy i w menu wybieramy Akcja > Zainstaluj paczkę MSI. Zapewne jak się domyśliłeś, tym sposobem zainstalujemy tylko paczkę MSI. Ale dzięki temu cała konfiguracja jest już definiowania automatycznie.

Instalacja paczki MSI
Instalacja paczki MSI

Zasada instalowania paczki MSI i EXE jest praktycznie identyczna. Z tą różnicą, że pliki wykonywalne mają unikalne argumenty wiersza poleceń i nie są uzupełniane z automatu. Klikamy na przycisk Zadania dystrybucji. Zobaczymy listę naszych wcześniejszych zadań oraz ich status. U ciebie może być pusta jeśli nic jeszcze nie dodawałeś. Nas interesuje nowa dystrybucja, czyli klikamy na przycisk Dodaj.

Okno zadań dystrybucji
Okno zadań dystrybucji

Naszym celem będzie zainstalowanie na stanowiskach najnowszej wersji programu CCleaner. Pierwsze co musimy zrobić to nadać unikalna nazwę zadania. Opis jest opcjonalny. Potem klikamy na przycisk Dodaj plik i wskazujemy pakiet w formacie EXE. Pole Katalog docelowy jest również opcjonalny, ale możemy dla bezpieczeństwa wprowadzić ścieżkę. Wskazuje ona na miejsce w systemie plików, do którego będzie skopiowany nasz instalator i stamtąd wywołany. Gdy to pole jest puste wykorzystywany jest katalog tymczasowy systemu Windows.

Właściwości zadania dystrybucji
Właściwości zadania dystrybucji

Drugim krokiem jest zdefiniowanie polecenia wywoływanego pakietu. Przy plikach wykonywanych jest to bardzo ważne. W polu Plik lub komenda wybieramy nasz instalator. Gdy dodaliśmy tylko jeden plik powinien znaleźć się tam od razu domyślnie. Pole Rozpocznij w tym wypadku jest opcjonalne. Używane przy bardziej zaawansowanych skryptach. Naszym głównym problemem jest pole Parametry. Jak już wcześniej wspomniałem, dla każdego instalatora są unikalne. Mówią programowi co ma zrobić kreator. Jak je zdobyć? Najczęściej znajdziemy w dokumentacji na stronie producenta. Poniżej przykład dla CCleaner.

Argumenty wiersza poleceń instalatora programu CCleaner
Argumenty wiersza poleceń instalatora programu CCleaner

Zgodnie z treściami na stronie można wywnioskować, że tak zwana instalacja w trybie cichym (silent mode) lub nienadzorowanym (unattended mode) uzyskamy po użyciu przełącznika /S. I to jest właśnie nasz parametr, którego szukamy. Teraz wystarczy go wpisać w pole.

Wprowadzanie argumentów wiersza poleceń
Wprowadzanie argumentów wiersza poleceń

Poniżej wybieramy jeszcze tylko kiedy pakiet ma zostać uruchomiony. Jak widzisz dodanie zadania nie jest trudne. Po przejściu tych dwóch etapów pozostaje nam jeszcze wybór urządzeń, który jest prosty. Klikamy na zakładkę Urządzenia, a potem przycisk Dodaj urządzenie.

Urządzenia docelowe dystrybucji
Urządzenia docelowe dystrybucji

Trzymając CTRL zaznaczamy pozycje na liście i naciskamy na OK.

Wybór urządzeń
Wybór urządzeń

Gdy urządzenia są już dodane możemy rozpocząć dystrybucję.

Lista wybranych urządzeń
Lista wybranych urządzeń

Status będzie widoczny na liście. Chwilę czekamy aż konsola prześle pliki do serwera, skąd tam będą już wysyłane do stacji końcowych. Po chwili, przy wybraniu natychmiastowej dystrybucji, program powinien się znaleźć w aplecie Programy i Funkcje. Na dysku z kolei zauważymy, że agent przesłał nasz pakiet.

Instalator na dysku
Instalator na dysku

I to w zasadzie cała filozofia dystrybucji. Jedyną przeszkodą mogą stanowić parametry instalatora. Ale tak jak wcześniej mówiłem. Jeśli w ogóle istnieją to najszybciej znajdziemy je na stronie producenta lub stronach wiki. Zdarza się czasami, że program nie ma trybu nienadzorowanego. Wtedy albo producent oferuje wersję MSI albo przygotowane są specjalne skrypty. Skrypty dystrybuujemy tak samo jak instalator.

Uruchamianie serwera Syslog

Przy okazji omawiania interfejsu wspomniałem o serwerze Syslog. Axence nVision posiada wbudowany, pozwalający odbierać zdarzenia i zapisywać w bazie danych. Jego uruchomienie jest banalne. W menu przełączamy na zakładkę Narzędzia i opcje. Następnie w sekcji SNMP i Syslog klikamy na przycisk Syslog.

Przycisk serwera Syslog
Przycisk serwera Syslog

Klikamy na przycisk Konfiguruj.

Okno serwera Syslog
Okno serwera Syslog

Zaznaczamy Włącz serwer Syslog. Poniżej możemy zmienić domyślny port na inny.

Konfiguracja serwera Syslog
Konfiguracja serwera Syslog

Od tego momentu nasz serwer jest uruchomiony i możemy przekierowywać zdarzenia na niego. W tym oknie będzie pojawiać się zawartość, ale i również w oknie informacji o urządzeniu.

Serwer Syslog
Serwer Syslog

Syslog jest ciekawą opcją dla urządzeń, które nie obsługują agenta Axence. Usługa pozwala na zbieranie i przechowywanie zdarzeń jakie zachodzą w systemie. Najczęściej jest to domena platform uniksowych lub Linuxowych. Zdarza się również, że sysloga obsługuje przełącznik sieciowy bądź router.

Zarządzanie stylami, oddziałami, akcjami, zdarzeniami, kontami, narzędziami

Podczas codziennej pracy z Axence nVision będziesz korzystał z różnych elementów takich jak:

  1. Oddziały – Pozwalają przypisywać urządzenia do danej grupy, która reprezentuje dany oddział, zdalny lub lokalny, we firmie.
  2. Style – Odpowiadają za wizualizację mapy oraz urządzeń na obszarze roboczym.
  3. Akcje – Decydują co Axence nVision ma zrobić, gdy nastąpi określona sytuacja na danym lub grupie urządzeń.
  4. Zdarzenia – Odpowiadają za wizualizację statusu urządzenia. W zdarzeniach definiujemy dla jakiej sytuacji ma być wyświetlany status np. Urządzenie nie działa, ostrzeżenie, działa.
  5. Konta – To domyślne dane logowania do określonych urządzeń. Na przykład lokalne konto administratora w systemie Windows bądź domenowe.
  6. NarzędziaAxence nVision pozwala nam na wykorzystywanie zewnętrznych programów wywołując ich plik wykonywany i przekazując odpowiednie parametry dotyczące urządzenia jak na przykład adres IP. Swego czasu podczas używania jeszcze na darmowej licencji mogłem zintegrować darmowy program UltraVNC. Jako argument podawało się adres komputera z którym chcieliśmy się połączyć. Narzędzi tego typu jest sporo i tak naprawdę wszystko zależy od naszych potrzeb.

Zarządzanie tymi wszystkimi elementami znajdziemy w menu nawigacyjnym. Przełączając się na zakładkę Narzędzia i opcje klikamy na samym końcu na przycisk Zarządzaj, a następnie na pozycję, która nas interesuje.

Przycisk zarządzania
Przycisk zarządzania

W przypadku zarządzania zdarzeniami wybieramy co chcemy monitorować i jaki status ma wtedy przyjmować urządzenie. Na mapie będzie podświetlany w danym kolorze. W przypadku, gdy dane zdarzenie wymaga podania dodatkowych parametrów, pojawią się wtedy odpowiednie pola na kolejnej stronie.

Zarządzaj zdarzeniami
Zarządzaj zdarzeniami
Definicja nazwy i typu zdarzenia
Definicja nazwy i typu zdarzenia

Zarządzanie akcjami. Mieliśmy okazję troszeczkę o tym wspomnieć przy omawianiu konfiguracji serwera. Z tym, że tutaj już dokładnie pokażę jak te akcje konfigurować. Czym są akcje w Axence nVision? Tak naprawdę to czynności, wykonywane przez konsolę, mające na celu zwrócić naszą szczególną uwagę na zdarzenie, które właśnie wystąpiło. Mamy tutaj trzy rodzaje akcji. Alarm pulpitowy, czyli wyświetlanie okienka w formie dymku z informacją, odtworzenie dźwięku, mowa, wysyłanie wiadomości lub zapis do pliku.

Zarządzaj akcjami
Zarządzaj akcjami

Klikając tradycyjnie na plusik możemy dodać nową akcję. Jak widzimy jest ich znacznie więcej. Możemy na przykład wysyłać SMS w przypadku awarii na podany numer. Warunkiem jest posiadanie aktywnej centralki lub modemu GSM. Dla bardziej zaawansowanych akcja może wywoływać skrypty lub programy z danymi parametrami. W Windowsie możemy również skorzystać z wbudowanych komend wysyłane za pośrednictwem agenta.

Dodawanie nowej akcji
Dodawanie nowej akcji

Przy zarządzaniu stylami nie będę się wiele rozpisywał. Jak sama nazwa wskazuje, możemy utworzyć bądź zmodyfikować styl elementów wyświetlanych na mapach. Obsługa sprowadza się do zaznaczenia odpowiedniego elementu i wprowadzenia odpowiednich właściwości takie jak kolor tła, obramowanie, czcionka itd.

Okno zarządzania stylami

Zarządzanie narzędziami to ciekawa opcja pozwalająca na zintegrowanie zewnętrznych programów z naszą konsolą. Jego filozofia polega na tym, że wskazujemy ścieżkę dostępu do danego programu i podajemy odpowiednie argumenty w postaci zmiennych z Axence nVision. Takie narzędzie będzie widoczne w menu wywoływanym prawym przyciskiem na danym urządzeniu.

Okno zarządzania narzędziami
Okno zarządzania narzędziami

Jest to ciekawy sposób, gdy na przykład mamy zainstalowany dodatkowy program i chcemy go wywoływać podając adres czy nazwę danego komputera.

Okno dodawania nowego narzędzia
Okno dodawania nowego narzędzia

Zarządzanie kontami. Tutaj wprowadzamy domyślne poświadczenia do używanych urządzeń i stanowisk.

Zarządzanie danymi logowania
Zarządzanie danymi logowania

Do wyboru mamy konto Windows lub SNMP. Używane są one do logowania i monitorowania urządzeń bez zainstalowanego agenta.

Właściwości konta
Właściwości konta

Ostatnia sekcja do zarządzanie oddziałami. Nasze urządzenia możemy przydzielać do grup zwane oddziałami. Mogą one odwzorowywać nasze lokalizacje zdalne lub działy. Wszystko zależy od nas. Jedno urządzenie może należeć tylko do jednego oddziału. Oddziały można zagnieżdżać. Filozofia dodawania nowego polega na wprowadzeniu nazwy i opisu.

Zarządzanie oddziałami
Zarządzanie oddziałami

I to wszystko na temat zarządzania poszczególnymi elementami konsoli Axence nVision. Teraz możesz przejść do dalszej części, gdzie będę omawiał już konkretne rzeczy przydatne podczas codziennej pracy i dostępne w dedykowanych modułach.